MyPsychology
De echte klantbeleving als marketinginstrument
Marketing(research)
De marketeers van het eerste uur waren al op zoek naar gegevens over de beleving en het gedrag van de klant. Voor het internettijdperk was het verzamelen van die gegevens eigenlijk onbegonnen werk. In de gemakkelijker beschikbare demografische kenmerken vonden marketeers een (nood)oplossing; hoewel deze gegevens natuurlijk weinig zeiden over de echte beleving en het echte koopgedrag van de klant, bleken ze soms toch bruikbaar voor sommige typische producten.
Klantbeleving en segmentatie van klantgroepen
Dat was vroeger, voordat de klantbeleving meetbaar was gemaakt. Door direct de klantbeleving in kaart te brengen, segmenteert MPN klantgroepen op basis van de klantbeleving van het product zelf. Zo kan een bedrijf eenvoudig achterhalen welke verschillende belevingssegmenten er eigenlijk zijn en hoe die dat product op hun manier ervaren. Hierdoor kan een door MPN gesteunt bedrijf adequaat inspelen op de verschillende wensen van verschillende klantgroepen

Het heeft natuurlijk weinig zin om te adverteren voor een grasmaaier in een flatgebouw, maar de marketeers van verreweg de meeste producten, bleken niets of weinig aan demografische gegevens te hebben. De klantbeleving en klantwaardering voor het consumentenproduct zelf, zeggen een bedrijf vaak veel meer dan de wetenschap waar die klant woont, of wat die klant verdient.